30 Temmuz 2015 Perşembe

Doyumsuz Otomatik Accent Era'yı Zapt etmek

Merhaba değerli arkadaşlar.
Bundan bir iki ay önce son derece doyumsuz, kmde 12 litre yakan Otomatik Accent Era'dan bahsetmiştim.

http://uberjager.blogspot.com.tr/search/label/Hyundai%20Accent%20Era

Bu araca daha sonra biraz daha bilendim. Katıldığım bir iftar organizasyonu sırasında köprü trafiğinde 22 litre ile 197 km yol gitmişti. Facebookta şu yorumu yaparak içimdekileri dökmüştüm

Şehir içinde otomatik şanzimanli araba cok zevkli. Sol el dışarda, sag el direksiyonda. Keyifler tıkırında. Basiyorsun gidiyor. Sıvı kavramali şanzıman , sen tam gaz verince kick down yapiyor, ucuyor. Araba sanki boş vitesde gibi akiyor. Asla stop etmiyor. Ama gel görki, 23 litre kursunsuz benzinle 191 km yol gidince isin rengi degisiyor. Zaten 1.4 motor , bu kadar benzini nere icti diyorsun. Hyundai accent era ile şehir içi dolaşmanin maliyeti her kmde 0.574 kuruş cikiyor. 2015 Ford Fiesta ile kmde 0.18 kuruş ilen gezen bunyeme, Hyundai accent era fazla geliyor.

Aslında arabayı hayla öğrenmeye çalıştığımı saklıyarak size pek objektif yaklaşmamıştım. Arabayla 400 kmden fazla yol yaptım. Şimdi tüketimim 7 hatta 6 arasında gezdirebiliyorum. Fakat bunu yaparken biraz çaba ve dikkat harcadığımı belirtmek isterim.



Arabanın kullandığı motor aslında güclü bir motor. 1.4 sıralı 4 silindir. Alpha motoru bulunuyor. Bu motor tork konverteri şanzıman rasındaki ilişkiden kaynaklı ilk 3 vitesi yakıt tüketiminde oldukca bonkör olmakta. Esasında Tork konverterini yarattığı esneklik bu ilk 3 vites tarafından fazla fazla kullanılıyor. Bu aynı turbo motorlu bir araba gibi. Tork konverteri motoru boş vitesdeymiş gibi sürekli devir çevirtmeye çalışmakta. Bu kötü bişey değil. Aslında lastiklerinize oldukca yüksek tork gönderiyorsunuz, bu da hafif gazla bile patinaja düşmenize sebeb oluyor. Açıkcası gazı vbirazcık fazla kaçırsam ilk 2 vitesde hareket halinde bile, çeyrek gazla bile patinaja bırakıyorum.

İşte arabanın sıkıntısı bu. Araba güçsüz değil, Aslında araba şanzımanı Tork konverterin esnekliği ve 4 ileri şanzımanın ilk 3 vitesinin oranları sebebiyle  fazla güçlü. Şanzıman 230 Nm tork çıkışına sahip. Arabanın sorunu ilk ilk 3 vitesinin oranlarının motoru n devirini çabuk bitiriyor. Arabanın Over drive vitesi olarak ucuza kaçılıp bir tane uzun oranlı şanzıman dişlimiz var. Bu son overdrive dişlimiz Manual vitesli versiyondaki çok daha uzun bir orana sahip. Bu değer manualde 0,837 çapında iken, otomatikte 0,65 çapında. Otomatik versiyonda Motorunuz maksimum devir cevirirse çıkabilceğiniz son hız 240 km iken, manualde 215 km. Bu teoride bir durumdur. Çünkü Son vites oranı overdrive dişlisidir. Tamamen yakıt tüketimine odaklıdır.

Evet işte gizli gerçek burda saklı. Hyundai Accent Era'mızda çok yuksek oranlı overdrive dişlisi var. İşte ben sürekli arabamı bu dişlide nasıl kullanabileceğimi keşfettim. Arabamda ciddi yakıt tüketimi sağladım. En son yaptığım testlerde şehir içi 60 km yolda 3,5 litre benzin tüketimi yakaladım. Biraz daha geliştirebilirsem kendimi, belki çok daha düşük değerler yakalamayı umuyorum

Peki nasıl çalışıyor nasıl bir teknik kullanmalısınız. Yakıt tüketimini nasıl düşürebilirsiniz. Size anlatayım.

*Çabuk hızlanma, Arabanızı seyir hızlarına çabuk çıkarmak için gaza fazla basın. Tork konverterin yapısı gereği esneme payı yüksek, giriş cıkış devrinin eşitlenmesi zaman alıyor. Bu nedenle gaza yüklenin, Tork konverteri içesindeki sıvı coşsun. İstediğiniz hıza çıkınca ayağınızı gazdan cekin, Arabanız direk Overdrive yapıcak. Siz Devrin eşitlenmesini beklemeden bir anda overdrive gecince maksimum ekonomi için uygun konfigurusayona ulaşıcaksınız. Hafif hafif gaz vererek aracınızın hızını sabitleye bilirisniz.

*2000 deviri aşmayın. Overdrive ile ortalama 80 km hız yapıyor. Fakat gps ile ölçüldüğünde hızınız 71 km çıkıyor. Accent Era 1.4 otm arabanın en az yaktığı ayar bu.

* Kickdowna izin vermeyin. Arabanıza biraz gaz verdiğinizde kickdown yapıyorsa, yavaş yavaş ayağınızı gazdan cekip  overdrive kullanarak gidebildiği en yüksek gaz basış oranına getirin. Hızımı artırmak için bu yöntemi kullanırım.

*Yokuşta üçüncü vitesin altına düşmeyin. Yine gaz pedalına 2 vites düşmeyecek kadar basın. tek vites düşsün . Hızı koruyamıycak gibiyse yavaşlamasına izin verin.

*Yokuş aşağı rolantide gidin. :)

*Sollama öenmli bir an. En tehlikeli trafik manevrası. Ben dip gaz veriyorum. Burda havacılıktan gelen bir alışkanlık. TO/GA yapmak gibi. Genelde sollama yapmıyorum. Ama tır, kamyon çıkarsa dip gaz ile sollarım. Kısa zamanda maksimum tüketim oluyor. Ama tehlikede olmaktan iyidir.

*Araba O/V butonu var. Bu butona basınca motor freni yapmaktadır. Frenlerinizi ısıtmak istemiyorsanız , bu butonu kullanarak motora yük bindirebilir siniz. Motor cut off olcağı için benzin yakmaz. Araba yokuş aşağı kaydığı için 130 km hıza çıkabiliyor.



Ben bu arabanın zorluğunu sevmeye başladım. Bu şekilde birde LPG ile kullanırsam oldukca ekonomik olcağını düşünmeden edemiyorum. Herkese hayırlı seyirler.

2 yorum:

  1. Bi araa vw polo otomatik şanzımanını denesen süper olacak :-)

    YanıtlaSil
  2. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil