11 Ocak 2015 Pazar

2015 Hyundai YENİ i10 1.2 ELITE OTM

Hyundai I10 Style "Ayten" testim,
Ayten ilgimi çok cekiyor, Çünkü klasik tork Konverter sistemi var. Daha önce hic tork konverterli otomobil kullanmadım. Tork Konverter savaştan kalma bir Alman teknolojisidir. Yaratıcısı Doktor Hermann Föttinger savaşın son aylarında el bombası şarapneliyle ölmüştür. Çalışmaları Amerikalılara yaramıştır. Amerikalılar, Acemi askerler savaş makinelerini daha rahat kullansın araclarına entegre etmişlerdir. Benzinli Reo kamyonlar, eski amerikan ucak motorlu tankları hep bu cihaz ile yürütülmüştür. Tork Konverter , Fluid Coupling yani sıvı kavrama kullanır. İki adet Turbin 1 adet sabit statörden oluşan son derece basit bir parçadır. İçinde kötü kokan bir yağ vardır. Motor turbini cevirip kanatçıklarıyla içerdeki yağı iter. Akışan yağ şanzımana bağlı turbin kanatçıklarına çarpar. Şanzımanın turbini hareket etmeye başlar. Boylece işler yürüyüp gider.

Amerikalı uyanıklar. Torq Converterindeki potansiyeli, Kamyon ve tanklarında kullanmaya başlarlar. 650 beygirlik yetersiz torka sahip continental benzin motorlarıyla 45 tonluk tankı topu topu 2 ileri vitesli şanzımanla hareket etirebiliyorlardı . Arazide 700 beygir benzin motorlu Alman Tiger tankının hareket etirmek için 8 ileri Zf şanzıman gerekiyordu. Savaş sonrası Amerikan tankları M47ler Torq converter sayesinde topu topu 2 vites ile zorlanmadan ve çok kolay bir şekilde yapabiliyordu.
Test ettiğim Hyundai İ10 üstünde 85 beygirlik 1.2 DOHC Dual-CVVT 4 silindirli kappa motora sahiptir. 6600 devir cevirir. Sadece 120 nm torku vardır. Böylesine zayıf bir arabaya Tork Konverterli 4 ileri otomatik şanzıman takılmıştır. Araba daha rolanti devrinde Vites "d" konumunda hareket etmeye başladı. 800 devir çeviren motor aracı 5 km hızla ilerletebiliyordu. Aracın içinde 2 kişi olduğumuzu belirtmek isterim. Arabanın ön koltukları çok geniş. Gösterge kocaman. Çok tatlı bir ön konsol. Arabanın direksiyonun sertliği çok iyi. Önce otobana çıktık. Araca az gaz verdim. Ekonomi yapmak istediğim anlayan Ayten her 2500 devirde vites artırdı. 80 km hıza ulaştığımda dördüncü vitese ulaşmıştım. Peki sollama yapmak isteseydim ne olcaktı. Arabaya tam gaz verdim. Bir anda vites düşüren Ayten motorun cevireceği son devire 6600 devire kadar bağırtarak hızlandı. 6600 devire cıkan araba vites yükseltti.

Tekrar bir deneme yapmak istedim. Arabayı gene hızını düşürdüm,
Tekrar tam gaz verdim. vitesi 3 e düşüren arabayı 5000 devirdeyken dozajı yarım gaz yaptım. Bu sefer araba vitesini artırdı. Araba 4ncü vitese geri çıktı. Arabanın anlaşılan 2 adet gaz pedalı modu var. Araba ilk %50 oranda ekonomi yapıyorken, %50-%100 arasında Vites ufaltarak hızlanma yapıyor. Vites sayısı az olduğundan Genelde 3 ve 4 arasında gidip geliyor. Testim çok kısa olduğundan arabanın otoban hızlarına ulaşma ve sollamalarda ara hızlanmalarını denedim. Arabanın benden öncede defalarca zorlandığından (sonucta test arabası) yakıt tüketimi 10,5 olarak görünüyordu. Gerçek değerleri öğrenmek için göstergelerin sıfırlanması gerekiyor.

Boş ağırlığı 1,200 kiloya ulaşa bilen araba 5 kişi artı bagaj ile +350 kiloda aldığında insanlar diyecekki bu araba cekmiyecek. Manual şanzımanlı bir otomobil böylesi bir yükü meyilli arazıde gövdeyi hareket etirmek için balatasını sıyırırken, Torq converterli bu model hiç bir şey olmamış şekilde yoluna devam edecektir. Heleki istanbul trafiğinde yokuş yukarı trafikte dur kalkda bozulan DSG VolksWagen şanzımanlarının, Titrek Powershiftlerin, Isınıp hapı yutan Dualogiclerin arasında yılan gibi akacaktır.

Hyundai İ10 1 kişi binersin yokuşta kalkışı 1000 devirle yaparsın.
2 kişi binersin yokuşta kalkışı 1200 devirde yaparsın.
Tam yükle binersin kalkışı 1800 devirde yaparsın.
Motor döner kinetik enerji üretir, tork konverter alır onu Torka cevirir, Ne kadar devir o kadar tork. Sürtünme yok, Kokan balata yok, Yolda kalırım derdi yok. Sarsıntısız yormayan bir yolculuk yanına kar kalır. Artan devir sana ekstra yakıt faturası olarak geri gelir.







1 yorum: